Ads 468x60px

Saturday 20 July 2013

Rusuhan berdarah Perancis ekoran penahanan wanita berhijab

france muslim

Perancis: Beratus-ratus telah bertempur dengan pihak polis di pinggir bandar Paris selepas seorang wanita Islam telah ditahan kerana memakai tudung.

Masyarakat Islam membantah versi penahanan polis, manakala nasionalis menyalahkan dasar imigresen Perancis.

 Sekumpulan kira-kira 250 orang yang ditahan di luar balai polis di pinggir bandar Paris Trappes sebagai tindak balas kepada penangkapan seorang lelaki Islam yang dituduhmenyerang polis selepas mereka memeriksa identiti wanita memakai hijab Islam. Jika Ibu Isa memakai hijab kenapa wanita islam tidak boleh? Apakah terlalu bodoh dan arrogan orang barat atau agamanya?

“Suaminya bertindak balas dengan cara yang bermusuhan, menghina dan memukul polis. Lelaki itu diletakkan dalam jagaan kerana itu, “Jean-Marc Galland, seorang pegawai kanan untuk rantau Yvelines, memberitahu Reuters. 
islam hijab dan kristian mother mary jesus

“Pada hari Jumaat, terdapat permintaan untuk memberikan penjelasan kepada orang-orang di bandar yang tidak memahami penangkapan itu,” katanya.

 Tetapi Pendakwa Vincent Lesclous kemudian memberitahu pemberita bahawa lelaki itu telah cuba mencekik seorang pegawai polis. Orang ramai bertukar menjadi ganas, membakar tong dan melemparkan batu ke arah polis dan balai polis.

 Sebagai tindak balas di sedozen van membawa polis rusuhan telah dihantar ke kawasan itu dan polis bertindak balas dengan gas pemedih mata, manakala helikopter polis berlegar diudara. Empat pegawai polis cedera dan seorang kanak kanak lelaki berusia 14 tahun mengalami kecederaan mata yang serius daripada peluru sesat, kata polis.

 Seorang saksi berkata bahawa orang ramai telah mendesak pihak polis untuk melepaskan suami wanita berhijab tadi. “Mereka [polis] tidak mahu mendengar dan ia menjadi di luar kawalan. Trappes adalah sebuah bandar keluarga yang besar.

Apabila anda menyerang kita kita akan bertindak balas, “lelaki itu, yang memberikan namanya sebagai Sofiane, memberitahu saluran televisyen Perancis iTele.

 Walau bagaimanapun, Pertubuhan Bersama Menentang Islamofobia di Perancis (CCIF) tidak bersetuju dengan versi rasmi peristiwa dan menerbitkan kenyataan di laman webnya, yang mendakwa dari isteri kepada seorang lelaki yang ditangkap itu di mana dia menuduh polis menggunakan kata kesat dan kekerasan yang tidak perlu.

 Beliau berkata bahawa seorang pegawai polis menarik tudungnya, bercakap dengan beliau secara agresif dan ganas dan menolak ibunya. “Saya berpaling dan saya melihat suami saya yang diadakan di atas tanah oleh dua anggota polis yang telah menggarinya.

Sekali dalam kereta polis mereka menjerit kita seperti kita haiwan, “kata kenyataan dari seorang wanita bernama Hajar mangsa. CCIF sendiri berkata bahawa tindakan polis itu mencerminkan bahawa “perkauman dan Islamaphobia” kini “jelas diinstitusikan dan disahkan” di Perancis.

 France mengharamkan mana-mana pakaian yang menyembunyikan muka manakala di khalayak ramai pada tahun 2011, yang termasuk burqa dan niqab, yang kadang-kadang dipakai oleh wanita Islam. The ‘burqa ban’ sebagai undang-undang yang dikenali mencetuskan gelombang bantahan dan isu yang sangat memecah-belahkan di Perancis, yang mempunyai penduduk terbesar umat Islam di mana-mana negara di Eropah Barat;

walaupun pegawai Perancis menganggarkan bahawa sebanyak 5-6 juta orang Islam sahaja kira-kira 2,000 memakai tudung muka penuh. Marine Le Pen, pemimpin Parti Barisan Nasional ultra kanan Perancis, cepat menyalahkan keganasan hari ini pada masalah yang berkaitan dengan polisi imigresen besar-besaran.


No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Recent Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...